Achter de schermen | Rex Kralj
22 jan 2019Recent lieten wij de resultaten zien van het project voor onze vaste opdrachtgever Rex Kralj. En zoals bij zoveel dingen in deze visuele tijd, zien wij de resultaten maar niet altijd de weg er naar toe. Terwijl het een niet kan bestaan zonder de ander en het soms bloed, zweet en tranen kost om daar te komen. Dat gaf ons het idee om deze achter de schermen blog te schrijven waarin wij delen wat het proces achter een branding opdracht nu precies inhoudt. Lees en kijk je met ons mee?
Conceptbedenkers
Op onze home pagina staat: wat we doen is veelzijdig: van interieurprojecten, een wooncollectie, merkstrategie ontwikkeling tot bloggen. Bovenal zijn we conceptbedenkers. Een sterk idee is het vertrekpunt voor elk project.Ā Zo ook bij het starten van de opdracht om een nieuwe catalogus te ontwikkelen. Soms lijkt het alsof het slechts ‘het schieten van mooie plaatjes’ betreft maar dat is zeker niet het geval.
De opdrachtgever voorziet ons bij de start van alle relevante informatie. In het geval van Rex Kralj betekende dit een werkbezoek aan SloveniĆ« waarin we in twee dagen de gehele collectie doorlopen. Er zijn nieuwe details in de bestaande collectie, nieuwe materialen en afwerkingen en nieuwe meubelstukken te zien. We maken foto’s, bespreken commerciĆ«le details en de doelgroep van de catalogus. Ondertussen draaien de radertjes in onze hoofden om een passend concept te bedenken bij deze informatie. Wij bespreken de ideeĆ«n met elkaar en nemen ook praktische zaken in overweging. Voor dit project werkten we met een harde deadline: op de beurs van Keulen zou de catalogus gelanceerd moeten worden.
Het verhaal
Nadat het concept als een puzzelstuk in elkaar past, vertalen wij dit naar een concreet verhaal. Het concept voor deze catalogus was een dag mee te kijken met een vrouwelijke creatieve ondernemer. Dit haakt in op de vorige catalogus Timeless waar we een fotograaf volgen in zijn dag. De hoofdpersoon Nina creƫert net als wij zouden doen, kleine delen van een interieur met Rex Kralj meubilair ter inspiratie. Bovendien experimenteert ze zodat de lezers overtuigd raken van de mogelijkheden die de collectie biedt.
We schrijven de scenes uit waarin steeds een meubelstuk centraal staat. We bepalen welk meubelstuk dit zal zijn en de uitvoering. De opdrachtgever gaat snel aan de slag om alle benodigde meubelstukken te maken en te zorgen voor transport van Sloveniƫ naar Nederland.
Ondertussen leggen we er een praktische laag overheen en geven antwoord op de volgende vragen: waar gaan we deze scenes fotograferen, welke rekwisieten zijn nodig om de juiste sfeer te creƫren en wie gaat het beeld vastleggen en op welke manier?
Het eindresultaat van deze puzzel is een groot document met sfeerbeelden, opsommingen van stylingselementen en een draaiboek van de dagen dat wij zullen fotograferen. We bespreken met verhaal met grafisch ontwerper Naomi den Besten die van het beeldmateriaal de uiteindelijk catalogus zal maken. Zij start op dit punt met een grove opzet van het ontwerp zodat het beeld daar snel ingevoegd kan worden.
Regelwerk
Hierna volgt een hoop regelwerk. Voor deze Rex Kralj foto shoot hadden we al snel een locatie voor ogen. Pantoufle Design, de winkel en studio van Esther Blankers, is de perfecte plek voor licht en ruimte. Bovendien biedt het veel hoekjes en doorkijkjes waar je een ruimte sfeer mee kan geven. Voor deze catalogus hebben wij vier shootdagen nodig. Alle dagen schieten wij op dezelfde locatie zodat het beeld een uniforme uitstraling zal krijgen. FotograafĀ Marieke Verdenius zal het beeld gaan vastleggen. Haar frisse en lichte stijl van fotograferen sluit naadloos aan bij het gewenste beeldmateriaal.
We verzamelen alle rekwisieten uiteenlopend van verf, achtergrond schermen, tot prachtig beddengoed en de op maat gemaakte quilt op het daybed. Alles wat je in beeld ziet, is over nagedacht en geregeld. In een groot magazijn ontvangen wij al het meubilair en ondersteunend materiaal. We ordenen het zo dat het per shootdag klaar staat. Om het meubilair en alle spullen te vervoeren regelen wij een grote transportvrachtwagen.
Shootdagen
Na weken van voorbereiding zijn de schooldagen de leukste dagen waarbij alles bij elkaar komt. Wij halen het meubilair op en rijden naar de shootlocatie. Vervolgens laden wij het uit en zetten alles klaar om de scenes van die dag te creƫren. Op sommige dagen hadden wij hulp van onze medewerker Thijs die ook als model gebruikt wordt. Tessa zelf is af en toe ook in beeld om het idee van een vrouwelijk hoofdpersoon op te wekken.
Marieke bereidt haar camera voor, stelt deze perfect af op het licht en samen kijken wij hoe het beeld en het meubilair er tot in detail uit ziet. Bij het fotograferen van interieur komt het soms aan op millimeters. We schuiven net zolang tot het meubelstuk het beste tot zijn recht komt en het totale beeld de juiste sfeer uitademt.
Bij sommige scenes gaat dit heel vlot, bij andere duurt het langer dan verwacht. Ondanks het harde werken Ā krijg je veel energie om het bedachte in de realiteit te zien. Bij de scene dat de hoofdpersoon experimenteert met blauwe verf moesten we het juiste moment pakken om de druipende verf op een mooie manier vast te leggen. Samenvattend kunnen we zeggen dat deze dagen vooral veel plezier geven. Je bent met een fijn creatief team bezig voor beeld dat inspirerend zal zijn en precies de juiste sfeer heeft.
Afronding
Zodra de shootdagen erop zitten, is het werk nog niet klaar. Zoals alles is gekomen, moet alles ook weer terug. Het zwaartepunt, letterlijke en figuurlijk, ligt dan vooral bij het meubilair dat terug gaat naar Sloveniƫ. Maar ook geleende stylingselementen worden netjes teruggestuurd. Ons grootste deel van het werk is afgerond met het maken van de beelden. Toch zijn we ook hierna betrokken bij alle facetten totdat de catalogus gereed is. De beelden worden bewerkt en Marieke toetst of de bewerking naar onze zin is. Naomi ontwerpt in deze fase de catalogus tot in de kleinste details. Dit is een immense klus waarbij het bedachte verhaal hand in hand gaat met enorm veel technische informatie die handzaam wordt gemaakt voor de lezer van de catalogus. Zo ontwerpt op verzoek van ons een speciaal icoontje waarbij duidelijk wordt dat bepaald meubilair geheel aangepast kan worden aan persoonlijke wensen. In samenspraak met Naomi spreken wij onze voorkeur uit voor voor type omslag en papiersoort. Voor deze catalogus wilden wij graag dat het de vorm van een boek zou krijgen.
Vervolgens komt het spannende punt dat de catalogus naar de drukker gaat. Na een aantal weken krijgen wij dan eindelijk van Naomi de eerste exemplaren te zien. Een feestelijk moment waar je de inspanningen van alle teamleden en van maanden werk terug ziet in het resultaat: de prachtige catalogus Variations.
Credits
Concept, Art direction en Styling ā Tessa Weerdenburg & Nathalie Fransen
Fotografie – Marieke Verdenius
Grafisch ontwerp – Naomi den Besten
Locatie shoot – Pantoufle Design