Balans
12 sep 2017We hebben regelmatig dat mensen op de man af vragen: hoe doen jullie dat toch allemaal?! En dan doelen ze op het leven als zelfstandig ondernemer, moeder zijn van drie kinderen, een klushuis opknappen (Nathalie) of een groot kantoor renovatie project leiden (Tessa). En dat naast het sociale leven en ergens in die drukte ook nog een beetje tijd voor jezelf weten te vinden. Nu kunnen we eerlijk zijn: soms doen we het allemaal wel maar zijn we ook wel eens uit balans. Dit was vlak voor de vakantie het geval. En dus namen wij ons voor om in de vakantie na te gaan denken hoe we die balans weer konden herstellen én behouden. Nu de vakantie over is, zijn we actief bezig om veranderingen te maken en delen we dit graag met jullie. Want wie weet hebben jullie ook iets aan deze tips.
Live Lagom
In de vakantie lazen wij het boek Leef Lagom van Anna Brones. Dit was een goed begin om meer na te denken over het creëren van balans. Het boek legt uit wat de gedachte is achter het Zweedse ‘Lagom’. Lagom betekent “precies de juiste hoeveelheid’, niet te veel, niet te weinig, maar precies genoeg. Balans dus. Het principe kun je op meerdere vlakken in je leven toepassen: thuis, op je werk, je gezondheid en het milieu. We vonden het boek interessant en het gaf inzichten. En ook het boek zelf is lagom qua opzet: naast uitgebreide uitleg over deze Zweedse filosofie kun je makkelijk wegdromen bij de mooie foto’s.
Leef Lagom is onder andere hier verkrijgbaar.
Balans op werk
Met lagom in ons achterhoofd zijn we gaan kijken wat we konden verbeteren in de manier van werken. Zoals jullie wellicht weten zijn Tessa en ik een tijd terug vanuit huis gaan werken. Iets dat erg goed beviel maar soms ook nadelen had. Zo had Nathalie de hele voorraad en benodigdheden van de webshop in huis, daarnaast neemt de administratie van een bedrijf ook behoorlijk wat ruimte in beslag. Voor Tessa was dit ook zo met stalen en alle informatie van projecten. Plus dat de groei van ons bedrijf voor meer projecten zorgde en dus meer om overzicht in te behouden. Ook begeleiden wij gemiddeld twee stagiaires dus werd het tijd om te kijken of het misschien toch prettig was om meer werkruimte te hebben buiten onze huizen.
Nathalie vond dit in een studio aan huis en verbouwde een garage om tot een werkplek. (lees er hier meer over)
Tessa spendeerde de zomer met het opknappen van een ruimte in een van de gebouwen in Pijnacker die zij aan het renoveren zijn. In deze ruimte hebben wij voldoende plek om te werken aan projecten, hebben de stagiaires een eigen bureau én zijn alle stalen en benodigdheden binnen handbereik voor de eenentwintig (!) projecten waar wij momenteel aan werken. Om overzicht te bewaren schaften wij bijvoorbeeld ladekasten aan waarin elke klant een eigen lade heeft. In die lade zitten de stalen, tekeningen en alle informatie van het project. Een simpele oplossing die veel rust brengt.
Deel je inzichten
Van anderen kun je veel leren: de reden dat wij dit soort blogposts schrijven. Zo lezen wij zelf graag de blogposts van Marloes de Vries die op haar beurt haar inzichten deelt. Zoals het bericht ‘Tips on doing admin (for freelancers)” gaf goede tips om overzicht te houden in projecten. En overzicht zorgt weer voor een gelijke verdeling in taken per dag: balans dus.
Planner essentialiving
Een goede planner blijkt dus onmisbaar voor werk-privé balans. Dus keken wij rond naar agenda’s die iets meer zijn dat bladzijdes met data’s en kalenders. Wij vonden die in de planner van essentialiving. Deze agenda helpt je vanaf de eerste pagina met het creëren van balans. Je begint namelijk met eens eerlijk te kijken hoeveel tijd je nodig hebt voor werk, thuis, gezondheid, sociale leven en tijd voor jezelf. Omdat vervolgens op de juiste manier te verdelen totdat er balans ontstaat. De opzet van de planner geeft je houvast om overzicht te creëren én te houden en dat alles op een vriendelijke manier. Want niemand zit te wachten op nog meer ‘moeten’. Zo staat er wekelijks een tip in voor een lekker gezond recept en is er volop ruimte om je gedachten op te schrijven. En ook fijn, de dagen zijn van 6 tot 23 uur dat beter past bij een leven als werkende moeder.
Wat doe jij om balans te creëren in je leven? We horen het graag dus laat gerust een berichtje achter.
Credits
Omslag Line and Forms No 2. by Samantha Totty Studio
Planner essentialiving
Mobile
Studio
Live Lagom by Anna Brones